VW istorija

TRUMPA VW  ISTORIJOS APŽVALGA

 
VW Vabalo sukūrimas ir gyvavimas - vienas įdomiausių ir margiausių puslapių automobilizmo istorijoje. Šis technikos kūrinys serijiniu būdu gamintas daugybe dešimtmečių, o savo gamybos kiekiais ilgą laiką nebuvo pavejamas. Prie jo kūrimo ir gamybos prisidėjo talentingi žmonės.

1931 metais Zündapp motociklų gamykla pasiūlė žymiam austrų kilmės automobilių konstruktoriui Ferdinandui Porsche sukurti pigų, mažo litražo keturvietį automobilį. Pirmieji trys prototipai buvo pagaminti Štutgarte, asmeninėse konstruktoriaus dirbtuvėse. Deja, dėl ekonominių sunkumų gamykla atsisakė savo ketinimų ir vėliau gamino tik įprastą produkciją.

Jau po metų  F.Porsche sudarė naują sutartį su kitais garsiais technikos gamintojais NSU. Šiems užsakovams taip pat pagaminti keli bandomieji automobiliai, bet apribota NSU finansinė padėtis neleido pradėti gaminti sukurtus automobilius. Tačiau pirmą kartą sukurtiems NSU prototipams sukonstruota daug naujovių: torsioninės ir nepriklausomos visų ratų pakabos, oru aušinamas variklis ir centrinis laikantysis, uždaras lonžeronas.

Netrukus Vokietija pradėjo plačią socialinę programą. 1934 metais konstruktorius F.Porsche įsipareigojo Reicho Automobilių Gamintojų Sąjungai sukurti pirmąjį ,,liaudies automobilį'' - Volkswagen prototipą. Jam buvo keliami konkretūs reikalavimai: automobilis skirtas šeimai, maksimalus greitis 100 km/h, kuro sąnaudos 7 litrai, na o kaina ne daugiau 1000 Reichsmarkių (tiek Vokietijoje tais laikais kainavo paprastas motociklas). Sutartu laiku sukuriami V1, V2, V3 prototipai, trys modeliai būsimam VW automobiliui.                                               

Dar po metų sukuriami bandomieji modeliai W30, pagaminama trisdešimt tokių automobilių. Ruošiantis serijinei VW gamybai šiems automobiliams tenka išbandymų dalia: 1937 metais Vokietijos greitkeliais ir Alpių keliais bendroje sumoje jie nuvažiavo 2,4 milijono kilometrų. Prototipai nepatyrę rimtų gedimų patvirtinti masinei gamybai.

1938 metų pradžioje automobilis įgauna galutines ir išbaigtas kėbulo formas. Kėbulo konstrukciją ir formas kūrė vyriausiasis projektų vadovas Erwin Komenda, Ferdinando Porsche kolega ir Porsche automobilių bendraautorius. 

Automobilis pavadinamas nauju vardu: KdF-Wagen (vok. Kraft durch Freude - prieškarinės Vokietijos laisvalaikio organizacijos pavadinimas). 1938 metų gegužės mėnesį  Wolfsburg'e naujai statomai VW gamyklai padedamas kertinis akmuo. Iškilmių metu viešai pristatomi trys KdF-Wagen automobiliai: sedanas, sedanas su atveriamu stogu ir kabrioletas. Šalyje prasideda plati automobilio reklaminė akcija, naujasis automobilis taip pat pristatomas 1939 metų Berlyno tarptautinėje automobilių parodoje.

Naujai statomos VW gamyklos finansavimui sukuriama kreditavimo sistema. Pageidaujantys įsigyti šį automobilį kas savaitę į taupomąją sąskaitą atidėdavo po 5 Reichsmarkes. Jau po metų būsimųjų savininkų skaičius viršijo 330 tūkstančių. Deja, prasidėjęs Antrasis Pasaulinis karas sutrukdė kreditoriams įsigyti šį automobilį.

Karui įsibėgėjus pastatytoje gamykloje pradėti gaminti kariniai  automobiliai ir karinė amunicija. Naudojant ankščiau sukurtą VW Vabalo konstrukciją, ji sėkmingai pritaikyta karinių visureigių gamybai. Kampuotas, tačiau vis dar Vabalo formas primenantis Kübelwagen'as dideliais kiekiais visą karo laikotarpį gamintas VW gamykloje. Šiuo laikotarpiu sukurta įvairių modifikacijų Vabalo bazėje - amfibijos, šarvuočiai, transportiniai automobiliai, gaisrinės ir kiti. Vabalų serijinė gamyba pradėta 1941 metų vasarą, tačiau iki karo pabaigos pagaminta apie 1200 automobilių Vabalo kėbulu ir apie 70 000 karinių visureigių.

Karo audroms atslūgus gamykla atitenka britų karinei vadovybei. Stipriai apgriautoje gamykloje ir trūkstant medžiagoms toliau gaminami Vabalai skirti Britanijos ir Prancūzijos kariuomenėms. 1946 metų kovą pagaminamas tūkstantasis pokarinis Vabalas, o jau po pusmečio, gamybai visiškai įsibėgėjus pagaminamas ir 10 000-tasis Vabalas.

Britų vadovybei atsisakius toliau vadovauti gamyklai, 1948 metais VW gamykla perduodama Vokietijos žinion, gamyklai pradeda vadovauti Heinrich Nordhoff. Naujo ir talentingo vadovo dėka VW ėmė kilti į naujas aukštumas. Netrukus VW paletėje atsirado puošnūs įvairiaspalviai Vabalai, pradėtas gaminti Vabalas kabrioletas ir VW Transporteris. Palyginus per trumpą laikotarpį 1955 metais pagaminamas milijoninis Vabalas. Plečiant automobilių gamybą imtas plėsti servisų tinklas, o naujas VW gamyklas pradėta statyti toli už Vokietijos ribų. Dar vėliau gamyklos produkciją papildė žymūs VW kupė automobiliai Karmann Ghia, įvairių modifikacijų Typ 3, Typ 4, smėlio bagiai, visureigiai, specialūs pašto automobiliai ir įvairios Transporterių modifikacijos. Beje, dauguma išvardintų automobilių sukurti remiantis principine Vabalo pakabos ir variklio schema, o kai kurie tiesiog Vabalo bazėje ir su Vabalo varikliais.

Retas automobilių gamintojas galėjo pasigirti tokia didele VW automobilių įvairove bei gamyklų gausa. Net 20 gamyklų įvairiose pasaulio šalyse gamino Vabalus ir kitus VW automobilius. Vokietijai 1978 metų pradžioje sustabdžius Vabalų gamybą, juos gaminti liko dar 8 šalys, o Meksika, pradėjusi Vabalų gamybą dar 1954 metais, nustojo juos gaminti tik 2003 metais. Brazilija pradėjusi VW autobusėlius gaminti dar šeštajame dešimtmetyje, juos gamino iki 2013 metų pabaigos. Žymiausių pasaulio automobilių renginiuose Vabalas išrinktas amžiaus automobiliu.

VW vadovybė norėdama modernizuoti Vabalo gamybą, 1997 metais Meksikoje pradėjo gaminti New Beetle. Nors techniškai šis automobilis nieko bendro neturi su senuoju Vabalu, tačiau tai šiuolaikiškas ir modernus automobilis primenantis klasikinio Vabalo formas. 2010 metais baigus New Beetle gamybą, lygiai po metų pradėtas gaminti modernizuotas, dar naujesnės kartos automobilis VW Beetle. 

Daugiau kaip per 6 gamybos dešimtmečius (1938-2003 m.) pasaulį išvydo 21,5 milijonų Vabalų. Dėka savo populiarumo ir neįprastų kėbulo formų Vabalas tapo kultiniu automobiliu. Šiuo metu sunku būtų surasti šalį, kuri neturėtų savo Vabalų klubo. Kelionės, hobis ir VW sąskrydžiai palaiko draugiškus santykius įvairiose šalyse ir kontinentuose.

 

 

 

 

 

 

 

 

    

Šalys Vabalų gamintojos:

Europa:
Vokietija 1938-1980
Airija 1950-1977
Belgija 1954-1975
Portugalija 1964-1976
Jugoslavija 1973-1976

Lotynų Amerika:
Meksika 1954-2003
Brazilija 1953-1986 (1993-1996)
Kosta Rika 1970-1975
Venesuela 1963-1981
Peru 1966-1987
Urugvajus 1961-1982

Afrika:
Pietų Afrikos respublika 1951-1979
Nigerija 1975-1988

Azija:
Tailandas 1972-1974
Filipinai 1959-1982
Malaizija 1968-1977
Singapūras 1968-1974
Indonezija 1972-1977

Australija 1954-1976
Naujoji Zelandija 1954-1972

 

 
 
© 2017 Lietuvos VW Vabalų klubas